MRSM Tun Ghafar Baba

Assalamualaikum and welcome.

Adakah anda pelajar yang cemerlang? Passed the examination with flying colours? Ingin menyambung pengajian anda ke tahap yang lebih baik dan mencabar?

Well, tough gets going.

Tahniah, kerana anda telah berada di sini, If you already a student from SBP, then its just here, but you can read it to share it with your friends, junior or siblings. Kalau anda ialah pelajar sekolah government dan MRSM, mari mengenal Maktab Rendah Sains MARA Tun Ghafar Baba.

Logo MRSM TGB


First of all, tahukah anda MRSM TGB?

Selalunya pelajar MRSM se-Malaysia memang dah kenal kan maktab ni. Nama pendeknya ialah TGB, lebih mesra dengan panggilan MRSM Jasin dalam kalangan mak ayah kita. So, let me introduce TGB to you.

TGB adalah antara MRSM yang terawal di Malaysia. Dibuka pada tahun 1982, maktab ini terletak di Kampung Simpang Kerayong, Jasin, Melaka. Pencapaian TGB dalam bidang akademik adalah antara yang terhebat di kalangan MRSM dan juga di peringkat kebangsaan. Apart from academic excellence, TGB also great in sports and any other non-academic activities (koko). TGB ialah MRSM Bitara, program MARA untuk melahirkan pelajar yang best dalam everything. Terdahulu, maktab ini menempatkan pelajar form 1 hingga form 5. Sekarang, maktab ini khas untuk pelajar form 4 & 5 (tidak diketahui sejak bila). Klik sini untuk sejarah penuh.

How to get here? If you are a MRSM student, your teacher should brief and guide you for this transfer. There will be a test, (in my years, it was known as UKKM, ujian kelayakan ke MRSM) or interview maybe?

For government students, you should check on MARA's website. Nowadays are much easier. There will be a test, same as MRSM students.

So, apa yang ada kat TGB ni? Best ke?

For me, mana-mana sekolah kita duduk semuanya best sebab ada kawan, buat benda gila sama-sama ataupun ada crush kat someone. Mungkin ada yang couple kan tapi mesti ada gak yang di-frienzoned...

Anyway kita sekarang berada di Bandar Jasin, Melaka. Nak datang TGB ni memang jauh kalau dari pantai timur dengan utara tanahair. 8 jam gamaknya dalam kereta. Jasin ni dalam pembangunan nak jadi bandar. Cikgu senior cakap dulu kawasan Jasin ni hutan keliling tempat, kalau ada pelajar nak fly pun pergi kedai makan je. Sekarang, allhamdulillah. Jasin ni taklah sehutan dulu. Ada pekan, mydin. Pelajar yang fly sekarang bukan semua pergi kedai makan, ada gak yang pergi cybercafe (cc) nak main dota.

Jasin, Melaka
      
Pekan Jasin
Mydin Jasin













TGB ni tepi jalan, senang nak cari kalau datang. TGB ni terletak dekat kawasan berbukit. Ada bangunan kat atas bukit, ada yang kat bawah. Tangga kat sini banyak tapi tak macam KKB (batu caves). Disebabkan TGB ni maktab lama, semua bangunan rendah and paling tinggi pun 2 tingkat. Kawasan maktab memang luas, padang dia sejauh mata memandang. Jiran TGB ialah IKM Jasin.

Jom tengok infrastruktur maktab ni.

Pemandangan tepi jalan, kat atas ada kolam renang

Gate depan


Gerbang TGB

Dewan Bendahara

Dewan Laksamana

Arca depan pejabat

Bilik guru

Tempat berhimpun (rollcall) iaitu Dataran Cendekiawan

Pemandangan dalam surau, sekarang dah ada water cooler kat belakang


Pusat Modal Insan, tangki TGB warna biru, tangki sebelah IKM punya

Koperasi, sekarang dah ada slurpee

Dewan Selera

Laluan blok asrama putera

Blok B atau Blok Umar

Gelanggang futsal beserta lampu

Tangga dari kelas ke blok Ali

Padang maktab, kat hujung sana astaka. Maktab pernah plan nak buat padang golf dulu.
Kelas 512 :)

Taman mini depan bilik kaunselor

Pusat Sumber Ilmu (library)

Mural maktab


Gambar ni semua selepas saya dah keluar. Kalau dulu, warna memang tak ceria, tangga pun macam zaman perang Jepun. Bersyukurlah pelajar sekarang, semua dah elok. Kalau korang malas jugak, tak tahulah nak cakap apa.

Trivia tentang TGB :

  1. Mustahil untuk kenal semua budak batch sebab ada lebih 400~ orang untuk dikenali dalam masa dua tahun.
    Batch SPM 2014 (V32)
  2. Mula dikenali sebagai TGB sejak 2006.
  3. TGB ialah nama mantan TPM zaman Tun M.
    Allahyarham Tun Ghafar Baba
    (sumber: Wikipedia)
  4. Mempunyai kolam renang, sama macam Muar, KT
    sumber : Twitter @MRSMstudents
  5. Terdapat 18 kelas di TGB, paling terbanyak antara MRSM
  6. Kelas dinamakan mengikut nombor (dulu huruf)
  7. Pelajar lelaki perlu berjalan kaki untuk ke masjid, perkhidmatan bas tak disediakan
  8. Pelajar TGB terdiri daripada pelajar asal MRSM dengan pelajar asal sekolah government atau lain
  9. Pernah menjadi MRSM terbaik untuk pencapaian SPM pada 2011,2012(terbaik Malaysia) dan 2013

In the end, TGB bukanlah sekolah paling best bagi semua orang kerana masing-masing ada sekolah sendiri. Pelajar TGB rasa sekolah mereka paling best tapi ada jugak pelajar sekolah lain yang rasa sekolah mereka lagi best. This post hanya untuk share maktab terchenta ni. Setiap sekolah ada kelebihan tersendiri. So, enjoylah masa anda di sekolah while it lasts. Lepas dah habis nanti, tak ada dah nak mengadap muka kawan pagi petang siang malam. Lepas tu mulalah nak rindu.

Kalau berminat nak belajar sini, usaha dari sekarang. TGB bukan maktab untuk yang pandai, tapi untuk yang rajin. Belajar di sini bukan senang, memang kena rajin sebab nama pun TGB (tension gila bab*). Jangan risau kalau result sekarang tak bagus, sebab kalau kau rajin, insya-Allah nanti ada la rezeki tu.

Sekian, terima kasih. Wassalam dan salam sejahtera.

Comments

  1. Hye tumpang tanya,selain UKKM ada tak apa-apa syarat lain untuk ke MRSM BITARA seperti TGB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya batch 40 tahun 2021/2022 (geng tak ada PT3) dan waktu batch saya, saya hanya ambil UKKM sahaja

      Delete
  2. maktab ni punya asrama, cube atau bilik, ada mesin basuh tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cube untuk asrama putera (2 katil satu cube), bilik untuk asrama puteri (4 katil satu bilik), yes ada 3 mesin basuh layan diri berbayar dan 3 masin pengering layan diri berbayar (masing-masing di asrama putera dan asrama puteri)

      Delete
  3. Nak tanya lah,mrsm ni ada tak menyediakan perkhidmatan kenderaan untuk membantu pelajar yang jauh ataupun yang dapat hantar sampai ke station bas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous24/5/23 15:49

      Ada. Selalunya badan Muafakat akan uruskan bas utk pelajar pulang ke kampung masing-masing bila cuti sekolah.

      Delete
  4. Assalamualaikum, anak saya terpilih utk ke TGB, semoga mendapat kejayaan yang cemerlang

    ReplyDelete

Post a Comment