first post

assalamualaikum dan salam sejahtera

yo

yang ni first post untuk blog aku ni, terima kasih sebab buka.
aku pun tak sangka ada gak yang buka blog ni.

so, aku nak cerita pasal hobi aku yang satu ni.
main minecraft.
sebenarnya bukanlah hobi sangat benda ni sebab aku main ikut mood ja.
waktu spm dulu punya semangat main.

minecraft.

welcome screen dalam minecraft

pernah main game ni?
bagi aku best ngan boring.
best kalau game tak lag pastu main ngan member.
boring kalau hang main mod creative, sorang-sorang.

aku start main waktu form 4, 2013.
mula-mula tengok kawan main, kotak.
graphic noob, padahal lag kalau processor slow.
aku pun install la nak try, tak ketagih lagi.

lombong first aku, waktu ni tengah maghrib

rumah first aku, keliling hutan taiga

ni la tempat first aku kat minecraft.
spawned in middle of nowhere.
waktu ni aku main survival mode.
mula-mula kena tebang pokok.

pokok spruce

pokok oak dan biri-biri

selfie boleh?

mmmbekkk!!

lepas tebang kena buat kayu tu jadi planks.
bila dah ada planks, kena buat crafting table.
main minecraft hang kena cari sumber pastu craft jadi apa-apa yang useful.
banyak benda boleh buat, tu yang best.

nak dapat plank paling senang

benda penting dalam game ni

gergaji dengan tukul tu memang dah ada kat situ

buat senjata, rumah, makanan and etc.
ni pickaxe, spade jenis kayu.
pakai benda ni untuk memudahkan kita nak dapat sumber.
tapi pakai kayu tak best sebab cepat lingkup.

spade untuk korek dirt ngan pasir

untuk sembelih binatang ngan bunuh sapa-sapa yang dibenci tanpa sebab

alatan berkebun

alatan melombong

alternatifnya, kita kena kumpul batu banyak-banyak.
buat pickaxe jenis batu, baru kuat.
pedang pun kena buat jugak, nak sembelih ayam lembu.
babi boleh gak tapi islam kata haram.

spade buatan batu, lagi kuat attack damage banding ngan kayu

sesuai untuk pelombong amatur

wow... dapatkan segera hanya di cjw**shop... hehe gurau
ladang lama, tapi aku tak bela benda pink tu.. terjatuh kot

bila dah banyak sangat benda nak kena ada, kena ada chest.
buat chest senang, afdal buat double.
sementara tak maghrib lagi, cepat buat rumah.
toksah dok buat macam istana, buat pondok ja.

cara nak buat chest

single chest

double chest

storage 9 x 6 = 54 jenis benda boleh boh dalam ni
sebelum malam pastikan bekalan makanan dah ada.
orang dalam minecraft pun kena makan.
bukan apa, malam dalam minecraft ni ada aktiviti.
zombi, labah, skeleton creeper, macam-macam, ikut setting difficulties.

kalau noob, pilih peaceful.
starter pilih easy.
dah biasa pilih normal.
yang legend pilih hard, pastu lock.

skeleton ni arwah seorang pemanah yang tak kesampaian impian dia dulu

labah hasil mutan kot
sikit-sikit nak meletup
yang ni boleh berenang tapi ni kira berenang ka?

yang kiri tu asalnya villager tapi dah jangkit virus zombi

tatap jelas mata si enderman ni kalau berani
kalau ada katil boleh lena terus.
esok pagi, ulang balik macam semalam.
cari resources, craft benda baru.
itulah kehidupan dalam minecraft.

katil kat rumah lama

simple and compact
dah lama sangat duduk kat sini, mula bosan.
try jalan-jalan jauh sikit, kena buat trail takut sesat.
last-last sesat gak, sebab render 5 chunks.(boleh nampak dekat saja)
kena buat satu rumah, takmau lawan zombi.

bila dah pagi, sambung balik the journey.
main redah ja, takdak halatuju.
bukan apa, dalam minecraft ni ada village.
kena cari village ni sebab ada villagers, baru tak sunyi.

torch, obor ni penting kalau nak travel
buat tiang tinggi-tinggi lagi senang nak jejak kalau sesat

perjalanan nak cari village ni panjang cerita dia.
so, cukup la untuk first post ni.
nanti kita sambung lain.
terima kasih sebab boleh baca sampai sini.

jangan gerak lagi, layan gambar dulu.

pemandangan lombong dari rumah

lombong biar cerah kalau gelap ada zombi

kesan kuari
laluan masuk lombong dalam laut

berenang ke lombong

kadang turun kadang naik

lagi senang kalau ada tangga

air terjun di sekitar lombong

bulan sabit

matahari dan awan

contoh coal yang belum dilombong

rumah kedua tapi tak siap

pemandangan dari langit, kat tengah tu kolam larva

sunset dalam minecraft

zombi ni mempunyai takat nyalaan yang rendah



nak selfie tapi muka dah burn

Comments